Kuulumisia Cirkosta. Uutisia, tunnelmia, näkemyksiä.

11.1.2017 | Blogi | Cirko

TIEDOTE: Cirko-festivaalin 2017 ensimmäiset ohjelmatiedot on julkaistu

Circa:What Will Have Been. Kuvaaja: Andy Phillipson

Toukokuun Cirko-festivaalin ohjelmassa on huippuvierailu Australiasta ja uusi kotimainen, kokeileva nykysirkusteos. Helmikuussa Cirkon kausiohjelmassa nähdään Vesa Purokurun nykysirkusmonologi Veitsenterällä.

CIRKO-FESTIVAALIN ENSIMMÄISET OHJELMAJULKAISUT

Cirkon kevätkauden kohokohta on 12.–21.5.2017 ympäri pääkaupunkiseutua levittäytyvä, tänä vuonna 12. kertaa järjestettävä Cirko-festivaali.

Festivaalin kaukaisimmat esiintyjävieraat saapuvat Australiasta, kun kansainvälistä kärkeä oleva nykysirkusryhmä Circa saapuu ensimmäistä kertaa vierailulle Suomeen. Circan nykysirkuksen rajoja rikkova, intiimi ja kaunis teos What Will Have Been nähdään Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 19.–21.5.2015.

>> Lisätietoa esityksestä

Festivaalin toinen ohjelmajulkistus on suomalaisen nykysirkusryhmän Blind Gut Companyn teos Machine, joka saa kotimaan ensi-iltansa Cirko-festivaalilla. Machine on kokeileva nykysirkusteos, joka tutkii ihmisen ja teknologian välistä suhdetta. Machinen surrealistisessa maisemassa inhimillinen ja digitaalinen, liha ja metalli, kohtaavat etsien merkityksiä toisilleen ja omalle olemassaololleen. Teos nähdään Stoassa 16.–17.5.2017.

>>Lisätietoa esityksestä

Festivaalin koko ohjelma julkaistaan kevään aikana.

KAUSIOHJELMASSA VESA PUROKURUN NYKYSIRKUSMONOLOGI

Helmikuussa Cirkon kausiohjelmassa nähdään Vesa Purokurun nykysirkusmonologi Veitsenterällä, joka kertoo henkilökohtaisen kasvutarinan yli 20 vuoden matkasta pienen kyläkoulun opettajasta suuryritysten organisaatiokonsultiksi ja lopulta raajarikoksi sirkustaiteilijaksi. Tarinallisuus ja nykysirkus ovat vahvasti läsnä improvisatorisessa teoksessa, joka kerrotaan klovnerian, akrobatian, fyysisen teatterin ja tanssin keinoin.

Vesa Purokuru on 54-vuotias, ja hänen iässään useimmat sirkustaiteilijat ovat jo siirtyneet eläkkeelle. Tosiasia on, että Purokuru ei voi kilpailla nuorempien kanssa voimassa, nopeudessa ja teknisissä huippusuorituksissa. Vahvuus taiteilijana pitää löytyä toisaalta; kokemuksista, tarinankerronnasta ja läsnäolon tasoista. Purokuru joutuu myös kysymään missä on vakavan harrastamisen ja ammattilaisena toimimisen raja? Missä on nykysirkuksen raja? Esitykset nähdään 15.2 + 17.–19.2.2017 Cirko – Uuden sirkuksen keskuksessa.

>> Lisätietoa esityksestä